مهاجرت کاری به کانادا

کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است. به‌همین دلیل بخش زیادی از نیاز خود به نیروی کار را از طریق مهاجران تامین می‌کند. آمار مهاجرت کاری به کانادا هم با توجه به این موضوع در این سال‌ها افزایش داشته است.

طبق برنامه ۳ ساله کانادا برای پذیرش مهاجران، این کشور در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، تعداد ۱ میلیون و ۲۳۳ هزار مهاجر می‌پذیرد که حدود ۶۰% از این تعداد مهاجر برنامه‌های کاری وارد کانادا می‌شوند.

مطلب پیشِ رو، راهنمای کامل مهاجرت کاری به کانادا در سال ۲۰۲۲ است که با استفاده از تازه‌ترین اطلاعات و آمار از دقیق‌ترین منابع تهیه کرده‌ایم. اگر فعلاً نمی‌خواهید این متن را تا انتها مطالعه کنید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کرده تا مشاوران باتجربه ما با شما تماس بگیرند و راهنمایی‌تان کنند.

در ابتدا نگاهی به بازار کار کانادا می‌اندازیم و مشاغل مورد نیاز این کشور را بررسی می‌کنیم. پس از آن با انواع ویزای کار کانادا و شرایط اخذ آن‌ها آشنا شده و در ادامه هم امتیازبندی و هزینه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در پایان هم نگاهی به وضعیت کار و حقوق و دستمزد در کانادا می‌اندازیم.

بازار کار کانادا و مشاغل مورد نیاز

قبل از بررسی شرایط مهاجرت کاری به کانادا، بهتر است نگاهی به وضعیت کار در کانادا و مشاغل مورد نیاز این کشور بیندازیم. کانادا تقریبا ۱۸.۵ میلیون نیروی کار فعال دارد که حدود ۲۶% آن‌ را مهاجران تشکیل می‌دهند.

هر شغل و تخصصی که داشته باشید، کانادا یکی از بهترین کشورها برای کار است. با توجه به نیاز گسترده این کشور به نیروی کار، احتمال پیدا کردن کار در این کشور بسیار بالاست.

افرادی که قصد اخذ ویزای کاری کانادا دارند، باید مطمئن شوند شغل آن‌ها در طبقه‌بندی مشاغل کانادا یا لیست ناک کانادا وجود دارد یا خیر؟!

کانادا مشاغل موجود در بازار کار را تحت عنوان طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (National Occupational Classification) یا به اختصار ناک NOC منتشر می‌کند. این شغل ها بر اساس وظایف کاری، ماهیت کار و اهدافی مانند مهاجرت و … در ۵ رده دسته‌بندی می‌شوند.

با فروکش کردن تب ویروس کرونا و واکسیناسیون گسترده در کانادا، پیش‌بینی می‌شود بازار کار این کشور هم کم‌کم به دوران سابق خود برگردد. به‌همین دلیل سال ۲۰۲۲ سال پررونقی برای بسیاری از مشاغل در کاناداست.

حوزه‌های کاری زیر از حوزه‌های پررونق کاری در کانادا در سال ۲۰۲۲ هستند:

  • فناوری اطلاعات
  • مشاغل پزشکی و سلامت
  • مشاغل فنی و تدارکاتی
  • مشاغل مالی و حسابداری
  • مشاغل اداری
  • مشاغل فروش و بازاریابی
  • حقوق و وکالت
  • مشاغل تولیدی
  • مشاغل ارتباط با مشتری
  • مشاغل مهندسی

این لیست تنها بخشی از حوزه‌های نیازمند کار در کاناداست. بسیاری از تخصص‌ها و مشاغل در این حوزه‌ها می‌توانند با اخذ ویزای کاری کانادا به این کشور مهاجرت و به‌کار مشغول شوند. اگر شغل و تخصصی در این حوزه‌ها دارید، شانس اخذ ویزا کار کانادا برای شما بالاست.

در ادامه نگاهی به شرایط کار در کانادا برای ایرانیان می‌اندازیم:

شرایط ویزای کار کانادا

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق کار با توجه به نوع ویزا و روش مهاجرتی متفاوت است. اما گرفتن ویزای کاری کانادا یک‌سری شرایط عمومی دارد که مهم‌ترین آن‌ها در زیر آمده است: